L’Audiència Provincial obliga a admetre la querella per l’ús del gas pebre

Jordi Borràs / ACN
Jordi Borràs / ACN

Barcelona, 13 de maig de 2026 — Un nou mal de cap per a la cúpula d’Interior de Parlon i Trapero. La Secció 10a de l’Audiència Provincial de Barcelona ha vist el que el jutjat d’instrucció no va voler veure, en relació a l’ús del gas pebre contra manifestants asseguts a terra, el passat 15 d’octubre, en el marc d’una protesta pel genocidi contra el poble palestí. La conclusió és clara: “hi ha indicis que els querellants van sofrir lesions com a conseqüència de l’actuació policial i, a priori, aquesta podria entendre’s desproporcionada a la vista del caràcter pacífic de la protesta que feia innecessari o lesiu el mètode emprat per acabar amb ella i dispersar els manifestants”.

La querella presentada per diverses persones afectades, amb el suport de la plataforma Stop Gas Pebre, ha de ser acceptada i tramitada. S’han d’obrir diligències d’investigació i s’ha de prendre declaració a les afectades. Així es corregeix el posicionament del Jutjat d’Instrucció núm. 6, que amb una interlocutòria de 18 de desembre, barrava el pas a la querella interposada només 48
hores abans.

Amb força més argumentació i abundant jurisprudència, l’Audiència Provincial de Barcelona, recorda l’obligació de l’administració de justícia de respondre amb investigació exhaustiva les denúncies de la ciutadania per possibles tractaments degradants per part d’agents de l’Estat. També considera precipitat donar plena validesa a l’ús del gas pebre quan aquest serà un dels punts centrals de discussió; recorda que els informes mèdics posteriors a la càrrega policial constitueixen un indici de causalitat de les ferides sofertes; i nega que no s’hagi apuntat amb suficient concreció als suposats responsables dels il·lícits denunciats.

Amb l’aportació de diverses imatges, els querellants identifiquen almenys dos policies que van fer ús dels esprais i al seu superior jeràrquic. Per tot plegat, els magistrats José Antonio Lagares Morillo, Monica Aguilar Romo i Vanesa Riva Anies, exhorten la jutgessa Isabel Martínez i Cid a admetre la querella i procedir amb els tràmits d’investigació.

Per part de les persones querellants i les entitats que els van donar suport 1 es vol destacar l’esforç que s’ha de destinar en obtenir una resposta mínimament vàlida per part de l’administració. Si bé en la via judicial ha calgut un recurs d’apel·lació contra el mur inicial de la jutgessa d’instrucció, també han calgut fins a quatre escrits, entre ells un recurs davant la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública (GAIP) per obligar al Departament d’Interior a fer públic el protocol d’ús de l’esprai d’Oleoresina Capsicum (OC), conegut com a gas pebre. Aquest esforç constant, de remar en contra de l’opacitat de l’administració, constitueix un element desincentivador per a la població en la reivindicació i defensa dels seus drets fonamentals, alhora que suposa un blindatge constant per a la impunitat i la facilitació de l’abús policial.

Aquest esforç l’hem de suplir des de l’organització popular i col·lectiva i en aquest sentit és oportú recordar que la campanya d’adhesions per a la prohibició de l’ús del gas pebre està oberta al web:
stopgaspebre.cat