Comença el judici contra els quatre policies que van mutilar Roger Español l’1-O
Dimecres 16 de setembre, representants de les entitats adherides a la campanya #JustíciaPerRoger acompanyaran Roger Español a les portes de l’Audiència de Barcelona. El judici se celebrarà els dies 16, 17 i 30 de setembre i 1 d’octubre de 2026
- Convocatòria de mitjans: dimecres 16 de setembre, a les 9.00 h, a les portes del Palau de Justícia (passeig de Lluís Companys, 14-16). Es prega puntualitat: les imatges i les declaracions es faran a l’hora indicada.
- Foto de família i declaracions: Roger Español, membre de Stop Bales de Goma; Anaïs Franquesa, directora d’Irídia; Xavier Antich, president d’Òmnium Cultural, i Josep Vila, de l’Assemblea Nacional Catalana. Hi seran presents representants de les set entitats impulsores de la campanya: Irídia, Stop Bales de Goma, Alerta Solidària, Novact, Òmnium Cultural, Assemblea Nacional Catalana i CIIVO.
- Inici de la sessió de judici: 10 h, a l’Audiència de Barcelona.
- Sessions: 16, 17 i 30 de setembre i 1 d’octubre.
Per què és rellevant
Nou anys després del referèndum d’independència de l’1 d’octubre de 2017, un escopeter, un inspector i dos sotsinspectors de la Policia Nacional s’asseuran al banc dels acusats pel tret de bala de goma que va mutilar Roger Español, que va perdre la visió de l’ull dret. És l’únic judici que arriba a vista oral per la violència policial d’aquell dia, en què hi va haver 1.066 persones ferides a Catalunya.
El tribunal haurà de determinar si el tret va ser un ús legítim de la força o un delicte, i amb quin grau de responsabilitat. Entre els escenaris possibles hi ha la condemna per un delicte de tortura, cosa que podria establir un precedent judicial rellevant també en l’àmbit internacional.
Roger Español exerceix l’acusació particular com a víctima del delicte, amb la coordinació jurídica d’Irídia, i hi ha tres acusacions populars: Irídia, Òmnium Cultural i l’Assemblea Nacional Catalana. Les tres primeres reclamen per a cada processat 13 anys de presó i inhabilitació; l’ANC, 12 anys i la mateixa inhabilitació. La Fiscalia Provincial de Barcelona sosté que els agents van actuar emparats pel compliment del deure i en demana l’absolució lliure.
El judici se celebra després que l’Audiència de Barcelona rebutgés aplicar l’amnistia als quatre agents, en considerar que hi ha indicis suficients de criminalitat i que la pèrdua o inutilització d’un òrgan o d’un sentit figura entre les excepcions previstes per la llei. Més d’un centenar d’entitats de drets humans i socials i més de 50 personalitats de la cultura i la comunicació s’han adherit a la campanya de suport.