COMUNICAT: El posicionament de Fiscalia en el cas de Carles Vallejo ha d'obrir la porta a què s'acabi amb la impunitat dels crims del franquisme COMUNICAT: El posicionament de Fiscalia en el cas de Carles Vallejo ha d'obrir la porta a què s'acabi amb la impunitat dels crims del franquisme

COMUNICAT: El posicionament de Fiscalia en el cas de Carles Vallejo ha d’obrir la porta a què s’acabi amb la impunitat dels crims del franquisme

Les entitats reclamen que es faci efectiva la conversió de la Prefectura de policia de Via Laietana 43 en un centre de memòria

Les organitzacions promotores de la campanya ‘Via Laietana 43: fem justícia, fem memòria‘ celebrem que, per primera vegada a la història, la Fiscalia s’ha posicionat en una querella per tortures del franquisme. La campanya valora la notícia com un pas endavant per a la justícia i la lluita contra la impunitat dels crims del franquisme que s’hauria d’acompanyar d’altres mesures com impulsar la conversió de la Prefectura de policia de Via Laietana 43 en un centre de memòria.

Ahir, dijous 21 de setembre, la Fiscal de memòria democràtica va demanar l’admissió a tràmit de la querella per tortures del franquisme de Carles Vallejo, president de l’Associació de persones Ex-preses polítiques del Franquisme i detingut l’any 1970 a Via Laietana 43 per la seva lluita sindical. La querella es va presentar el novembre de 2022 en el marc de ‘Via Laietana 43: fem justícia, fem memòria” que té per objectiu la conversió de la Prefectura de la Policia Nacional de Via Laietana 43 en un centre de memòria.

L’edifici, encara de domini policial, és un símbol de la topografia del terror de la ciutat de Barcelona per ser un dels escenaris de tortura sistemàtica i maltractaments durant la llarga dictadura i els anys posteriors. Tots aquests crims han perdurat impunes, així com les més de cent querelles interposades a l’Estat espanyol per crims del franquisme, inadmeses fins a l’actualitat excepte una, la querella de Julio Pacheco admesa el maig de 2023.

Si bé la petició de fiscalia suposa un fet inèdit i històric per a la memòria i la justícia, demanem que s’acompanyi de les mesures pertinents i necessàries per fer efectiu, d’una vegada per totes, el dret a la justícia, la veritat, la reparació de les víctimes i les garanties de no repetició de manera integral.

De la mateixa manera que la fiscalia ha assumit que l’Estat espanyol té l’obligació d’investigar els crims del franquisme, recordem que també té l’obligació d’iniciar els mecanismes necessaris per trencar amb el model d’impunitat, vigent des de fa dècades com, per exemple, convertir la Prefectura -descrita per Carles Vallejo en més d’una ocasió com “el forat negre de la dictadura franquista“- en un centre de memòria, reparació i interpretació de la tortura i la repressió.

Recordem que tant l’Ajuntament de Barcelona, com la Generalitat de Catalunya, com el Congrés del Diputats ja havien adquirit aquest compromís i les organitzacions impulsores de campanya – amb el suport de 190 organitzacions més de 22 països d’arreu del món- exigeixen que es faci efectiu sense més demora. L’experiència d’altres països ens demostra que la conversió de centres de detenció i tortura -com la Prefectura de Via Laietana 43- en espais de memòria oberts a la ciutadania permet assegurar processos reparadors i efectius, no només per a les persones que hi van ser represaliades sinó per a la memòria col·lectiva de la ciutat en què es troben.

Tant aquesta fita com totes les que vindran no serien possibles sense la lluita de més de 50 anys de les entitats memorialistes i de drets humans. És per això que anunciem la reactivació de la campanya en els pròxims mesos amb vista al pròxim 19 de novembre per continuar reclamant: Via Laietana 43, centre de memòria.

• Amical de Mauthausen i altres camps i de totes les víctimes del nazisme
  • Associació Catalana de Persones Expreses Polítiques del Franquisme
  • Ateneu Memòria Popular