Més repressió, més Irídia

Què entenem per repressió i per què en parlem?

Repressió és gasejar un grup de persones assegudes al terra que resisteixen pacíficament, és colpejar al cap amb un bastó policial; és agredir, insultar i mofar-se d’una persona detinguda. Repressió és aturar-te i maltractar-te pel color de la pell o per la teva orientació sexual, deixar una persona cega disparant-li un projectil, mentir en un judici per aconseguir la condemna d’un fotoperiodista que fa la seva feina, infiltrar-se en moviments i associacions del teixit social o utilitzar tècniques de ciberespionatge contra defensors de drets humans.

Potser et pensaràs que aquestes coses passen en països llunyans, en règims dictatorials que no respecten els drets humans. Lamentem dir-te que no: que són reals, que han passat a Catalunya i que les persones que ho han patit tenen nom i cognoms.

En el que portem de 2025, més de 200 persones s’han adreçat a Irídia per explicar situacions de vulneració de drets. D’aquestes, 77 han patit abús, maltractaments o tortura per part d’agents de cossos policials, seguretat privada o funcionaris de presó, i 38 han necessitat assessorament legal i acompanyament psicosocial gratuït.

Des del 2015, més de 1.400 persones s’han adreçat a Irídia, i l’equip jurídic ha representat més d’un centenar de víctimes davant dels tribunals en denúncies contra agents de policia per ús desproporcionat de la força, tortura, lesions o altres vulneracions de drets.

A finals del 2025, continuem amb més d’una cinquantena de processos legals oberts, en què 76 agents de policia estan investigats o a espera de judici.

A Irídia parlem de repressió perquè el nostre objectiu és prevenir-la i erradicar-la. L’acompanyament a les persones afectades, tant dins com fora dels tribunals, és una eina clau per evitar que casos com els descrits es repeteixin i garantir que qualsevol persona sigui tractada amb dignitat per part dels cossos policials i els poders públics.

Per què ara?

Perquè els titulars i l’atenció mediàtica varien a cada moment, però els processos penals duren anys. A Irídia continuem portant els casos de la repressió d’ahir, mentre atenem la d’avui i ens preparem per la de demà.

Actualment duem 52 litigis oberts: 4 corresponen a casos de l’any 2017, 3 al 2018, 7 al 2019, 6 al 2020, 7 al 2021, 6 al 2022, 8 al 2023 i 5 al 2024. Aquest 2025 n’hem assumit 6 de nous, i la feina no s’atura. En moments de mobilització social, com ara les protestes en contra del genocidi de Palestina, les peticions d’atenció augmenten notablement i cal donar-hi una resposta immediata. Només entre el 2 i el 29 d’octubre, 23 persones es van adreçar a Irídia per explicar el seu cas o fer constar les lesions patides. En vam assistir 8 en persona, representem un fotoperiodista ferit per un tret de foam i estem estudiant accions jurídiques per respondre a les diverses vulneracions de drets ocorregudes en aquell context.

Però sabem que això no és res comparat amb la repressió que vindrà. Com més força guanyen les opcions reaccionàries, més necessària és —i serà— la mobilització social, i, amb ella, més repressió hi haurà. Per això necessitem una estructura forta que ens permeti donar resposta a tots els reptes actuals i els que tenim per davant.

Ara mateix, aquesta estructura està en risc: les poques subvencions públiques que rebíem s’estan retirant o reduint a l’extrem, i l’únic que sosté la feina és el suport de les persones sòcies —a qui agraïm profundament la seva confiança— i les donacions. Tenim les eines i el compromís, però ens calen recursos per continuar.

Necessitem aconseguir 60.000 €, dels quals 35.000 € són imprescindibles per sostenir els litigis actuals durant els propers sis mesos.

Sabem que només amb la col·laboració col·lectiva ho podrem aconseguir. Perquè no és una opció deixar d’acompanyar qui ho necessita ni deixar de lluitar per canviar la realitat que ens envolta. Ajuda’ns a fer-ho possible.

Què farem amb la teva aportació?

Fer possible que es garanteixi justícia i reparació a les persones afectades, i que entre totes puguem establir garanties de no repetició, perquè aquests fets no es tornin a repetir.

Atendre persones vol dir fer entrevistes psicojurídiques presencials, fer seguiment de com està la seva denúncia i, si no assumim el cas, acompanyar-la perquè tingui una lletrada d’ofici. Vol dir també preservar la prova, anar al lloc dels fets, mirar si hi ha càmeres i demanar que no s’esborrin les imatges o fer crida a xarxes per aconseguir testimonis.

Portar els litigis vol dir presentar denúncies o querelles, personar-nos al jutjat, impulsar la investigació demanant que es facin les diligències necessàries, acompanyar la persona al metge forense, demanar peritatges especialitzats —tant de les armes utilitzades com del Protocol d’Istanbul—, sostenir una acusació, anar a judici i presentar recursos quan els casos s’arxiven, arribar al Tribunal Constitucional, al Tribunal Europeu o a Nacions Unides. Coordinar estratègies amb altres organitzacions d’arreu del món, compartir coneixements i pressionar perquè els drets humans siguin una realitat, no paper mullat.

Cada aportació és important. A més desgrava!

Pels primers 250€, hisenda et retorna el 80%. Si la donació és més alta, el retorn a partir dels 250€ és del 40%.

Sense esmentar les recompenses directes: làmines, samarretes, bosses, entrades per l’IrídiaFest… Pots consultar-les aquí

Per fer possible la campanya cal un mínim de 35.000 € i un òptim de 60.000 €, ajuda’ns a fer-ho possible!

355 € aconseguits

Tria la teva aportació, si dones com a entitat, ves a l’opció 3, si dones personalment, tria entre triar la teva recompensa o entrar a un sorteig:


Opció 1: Fes una donació i entra en un sorteig

El dia 12/01/2026 sortejarem: 2 entrades dobles per l’IrídiaFest dissabte 14 de març de 2026, 2 samarretes, 2 bosses i 2 làmines.

Indica'ns les teves dades, recorda que la teva aportació desgrava!

Selecciona l'import o indica una quantitat:

*Per entrar al sorteig aporta a partir de 25€
Els primers 250€ desgraven un 80% i la resta un 40%.

Si vols fer una donació a través de Bizum, busca el número «09704» a l’opció de “donar a una causa solidària o ONG”. Contacta’ns a [email protected] per poder desgravar la teva aportació.


Opció 2: Fes una donació i tria la teva recompensa


Opció 3: Fes una donació com a entitat

La vostra aportació desgrava a l’Impost de Societats! La deducció de la quota íntegra és del 35% i, si en en el futur es realitzen donatius a partir del tercer any la deducció serà del 40%.

Defineix una quantia a aportar com a entitat, sense recompensa:

O bé escull una de les recompenses per entitats:

Comparteix la campanya: